Studenten helpen mkb om online te gaan bij WOO › Campus Groningen

Studenten helpen mkb om online te gaan bij WOO

Studenten helpen mkb om online te gaan bij WOO

Studenten helpen mkb om online te gaan bij WOO

vr, 11 oktober 2019

​De Werkplaats Online Ondernemen Groningen (WOO) is op maandag 7 oktober gelanceerd op Campus Groningen, locatie Zernike Campus. Staatssecretaris Mona Keijzer kwam er voor naar Groningen. Het doel van de WOO is het bieden van praktische hulp en inspiratie voor mkb-bedrijven bij het online gaan.

Grote achterstand

​'Ze lopen gigantisch achter', vindt Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer (CDA). 'Het midden- en kleinbedrijf zorgt voor zeventig procent van onze werkgelegenheid, en maar zeventien procent van alle mkb'ers verkoopt online. Er moet wat gebeuren, anders missen ze de boot en dat zou rampzalig zijn.' Keijzer is speciaal naar de Digital Society Hub gekomen om de Werkplaats Online Ondernemen (WOO) te openen waarvoor haar ministerie subsidie heeft gegeven.

Mkb- bedrijven praktisch steunen bij het online gaan, dat wil WOO en inspireren. Daartoe worden studenten van RUG, Noorderpoort en Hanzehogeschool Groningen gekoppeld aan bedrijfjes in de noordelijke regio die de stap naar de digitale wereld willen zetten. De WOO in Groningen is de eerste in Nederland, maar de andere provincies zullen weldra volgen, vertelt ze de ruim zeventig genodigden, voornamelijk vertegenwoordigers van de partnerinstellingen van de WOO: het Ministerie van EZK, provincie en gemeente Groningen, de Rabobank en de drie kennisinstellingen, de Rijksuniversiteit Groningen, het Noorderpoort en de Hanzehogeschool. Ook een aantal  vertegenwoordigers van het mkb geven acte de présence, zoals Terras & Co, en Spin pompen BV.

Focus binnen WOO

In de zaal hangen posters met de vragen waarmee de WOO zich gaat bezighouden. Hoe vertaal ik mijn marketingaanpak in een goede online strategie? Hoe zorg ik ervoor  dat ik goed gevonden word? Op welke manier kan ik slim gebruik maken van data?

Een aantal studenten heeft al mkb-bedrijven ondersteund in een pilot. Ze vertellen er enthousiast over. Zo hebben Elwin en Leon van het Noorderpoortcollege met prima resultaat de navigatie van de website van marketingbureau Doenwijwel.nl verbeterd en heeft RUG-student David een marktonderzoek gedaan voor een telemarketingbedrijf. Mona Keijzer vind het allemaal prachtig. Ze heeft zelf studerende kinderen die de ICT in willen. 'Studenten moeten meer naar het mkb kijken. Je helpt je eigen leefomgeving vooruit en binnen een klein bedrijf ben jij dé ICT-specialist.'

Hulp betaalt zich uit

Collegevoorzitter Henk Pijlman van de Hanzehogeschool Groningen bedankt het ministerie van Keijzer voor de subsidie. Pijlman sprak kort geleden met boeren op Schiermonnikoog die vanwege de stikstofproblematiek hun veestapel willen verminderen. Ter compensatie willen ze kruidenkazen in de markt zetten met kwelderkruiden. Hoe verkoop je dat?. Schiermonnikoog is te klein. 'Dus moet je online. Daarvoor kunnen ze prima bij de WOO terecht.'

Janco Heida van Streekboer.nl weet daar alles van. Zijn bedrijf biedt regionale imkers, tuinders, bakkers, vissers, vleesboeren en akkerbouwers een digitaal platform en fysieke verkooppunten. 'Maar de supermarkt is natuurlijk altijd dichterbij. Hoe krijg je bekendheid, zowel bij de regionale boeren als bij klanten?' Heida riep daarom de hulp in van studenten van de minor Digital Marketing. Nu gaat het uitstekend met de zaken. Ruim zeshonderd gezinnen kopen regelmatig bij Streekboer.nl en al zestig boeren hebben zich bij het initiatief aangesloten.

WOO-HOO!

Aan het einde van de bijeenkomst nodigt dagvoorzitter Mathilde Lubbers vertegenwoordigers van alle partnerinstellingen, waaronder Henk Pijlman en Mona Keijzer naar voren. Ze leggen hun linkerhand op een scanner waarna ze als het ware in de werkplaats worden gedigitaliseerd. 'We zijn open', scandeert de dagvoorzitter, als iedereen aan de beurt is geweest. 'WOO-HOOOOOOO!'

Bron artikel: hanze.nl
Foto header: Vlnr. Mona Keijzer, Henk Pijlman en Mathilde Lubbers. Foto's: Wouter Brem