Online innovatieplatform voor foodondernemers › Campus Groningen

Online innovatieplatform voor foodondernemers

Online innovatieplatform voor foodondernemers

Online innovatieplatform voor foodondernemers

di, 27 maart 2018

De Hanzehogeschool Groningen presenteert op 29 maart een nieuw online platform waarmee ondernemers in de food sector zelf op slimmere wijze aan productinnovatie kunnen doen. Op het platform staan allerlei praktische tools waarmee consumenten beter worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Onder de naam Proof of the Pudding is een online kookboek ontwikkeld voor ondernemers met recepten voor slim onderzoek.

Onderzoek met twaalf foodbedrijven

Het platform is het resultaat van een tweejarig onderzoekstraject dat de Hanzehogeschool samen met twaalf foodbedrijven heeft uitgevoerd, zoals Maallust, Hooghoudt, Marne Mosterd, Borgesius en Bakkerij Kamstra. Bij deze bedrijven zijn verschillende methoden getest, met hulp van studenten van het Instituut voor Marketing Management van de Hanzehogeschool Groningen. De meest bruikbare methoden zijn vervolgens verzameld en met voorbeelden beschikbaar gemaakt. De deelnemende bedrijven zijn zeer positief omdat zij zelf met het kookboek aan de gang kunnen gaan. Bert Pathuis van Maallust: 'Dit is een heel andere opbrengst dan van andere projecten. Hier kunnen we zelf mee aan de slag. Het helpt enorm bij onze productontwikkeling.'

Online kookboek

Het kookboek is ontwikkeld onder verantwoordelijkheid van Lector Marketing Karel Jan Alsem, directeur van Hanze onderzoeksbureau Marklinq. 'Dit project was ideaal om de link te leggen tussen onderwijs, ondernemers en onderzoek. Het is een innovatiewerkplaats, wat in de lijn ligt van wat de Hanzehogeschool Groningen steeds meer doet.' Het online kookboek zal ook in het onderwijs gebruikt worden. Lector Ingredient Development Doede Binnema: 'Onze studenten leren veel van de marketingprincipes die aan het online kookboek ten grondslag liggen. We gaan nu vanuit de drie lectoraten, waaronder het Lectoraat Food Physics van lector Lizette Oudhuis (Hogeschool Van Hall Larenstein) een keuzeprogramma voor studenten ontwikkelen waarin techniek en marketing voor food bij elkaar komen.'

Nieuwe foodinnovaties

De Hanzehogeschool Groningen wil samen met ondernemers door middel van dit kookboek nieuwe food innovaties tot stand te brengen. Alsem: 'Sommige, wat complexere, methoden in het kookboek kunnen bedrijven lastig zelf uitvoeren. Wij leveren graag studenten die in het kader van hun opleiding daarbij kunnen helpen.' Het symposium op 29 maart staat open voor elke ondernemer. Daarna zal het online kookboek voor iedereen toegankelijk zijn. Meer informatie over het programma en de tijden is hier te vinden.