Mobiliteitsdata op Campus Groningen: de modal split op Zernike Campus › Campus Groningen

Mobiliteitsdata op Campus Groningen: de modal split op Zernike Campus

Mobiliteitsdata op Campus Groningen: de modal split op Zernike Campus

Mobiliteitsdata op Campus Groningen: de modal split op Zernike Campus

di, 24 januari 2023

Campus Groningen verzamelt en onderzoekt steeds meer data. Een specifiek type data betreft de mobiliteitsdata, in het bijzonder de verkeersdata op Zernike Campus. In deze tweede blog (het eerste blog vind je hier) laat onze data-analist Emanuela Avagyan zien hoe deze data Campus Groningen kunnen helpen om in de toekomst bereikbaar te blijven. Deze blog is een verkorte versie van een langer artikel; de hele tekst kun je onderaan downloaden. 

De modal split op Zernike Campus

De analyse van verkeersgegevens die over een langere periode zijn verzameld via AI gebaseerde intelligente sensoren, geeft een overzicht van de modal split, het percentage reizigers dat een bepaald vervoermiddel gebruikt, op de Zernike Campus en helpt Campus Groningen om slimmere doelen te stellen voor duurzame mobiliteit in de toekomst. In dit artikel lees je meer over hoe de campus de data uit deze FlowCubes gebruikt.

Mobiliteit op Campus Groningen

Mobiliteit is het vermogen om vrij te bewegen door toegang te hebben tot vervoersopties waarop we kunnen rekenen om ons te brengen waar we moeten zijn. Het verbeteren van de mobiliteit van mensen vormt de kern van elk transportproject. Mobiliteit is een belangrijk onderwerp voor Campus Groningen. De Zernike Campus, een van de locaties van Campus Groningen, wordt momenteel bezocht door zo'n 40.000 studenten en 8.000 medewerkers van kennisinstellingen en bedrijven. Onder vergelijkbare omstandigheden wordt voorspeld dat deze cijfers de komende jaren lineair zullen groeien, tot bijna 60.000 Campusgebruikers in 2030, een stijging van 22%. De oppervlakte van de Campus is echter geografisch beperkt en de steeds schaarser wordende ruimte moet optimaal worden beheerd en benut.  

Naarmate het aantal studenten en medewerkers toeneemt, zal ook de vraag naar mobiliteit toenemen. Dit heeft waarschijnlijk een enorme impact op de toch al beperkte fysieke ruimte. Als gevolg hiervan kan de Zernike Campus worden geconfronteerd met uitdagingen zoals achteruitgang van de luchtkwaliteit, ernstige verkeersopstoppingen en gerelateerde veiligheidsproblemen, steeds drukker wordend openbaar vervoer enz. Om deze uitdagingen aan te pakken, werd begin 2022 de Actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030 geïntroduceerd. Het streeft naar een gastvrije, bereikbare en levendige Campus en omvat ambitieuze doelen zoals het terugdringen van auto's op de Zernike Campus en het bevorderen van verandering in reisgedrag van studenten, medewerkers en bezoekers in 2030. 

Slimme doelen stellen

Om toekomstige doelen duidelijker te kunnen formuleren, moeten we eerst de huidige situatie evalueren. Om onze huidige vervoersvoorkeuren en -gedrag te begrijpen, moeten we kijken naar de modal split, de verdeling van verkeersvolumes over de verschillende vervoerswijzen. Door onze huidige modal split te beoordelen, kunnen we modal split doelen stellen voor de toekomst. Daarmee hopen we misschien een modal shift te bereiken, een verandering in het aandeel van vervoerswijzen, idealiter ten gunste van duurzamere opties. 

Modalsplitanalyse Zernike Campus

Met behulp van op AI gebaseerde intelligente verkeerssensoren, FlowCubes genaamd, werd op werkdagen gedurende 8,5 maanden data verzameld van inkomende en uitgaande verkeersvolumes op de Zernike Campus. Figuur 1 toont de modal split op de Zernike Campus. Fietsen maken iets minder dan de helft uit van al het inkomende verkeer op de campus, met maar liefst 48,53%. Gebruikers van auto's en openbaar vervoer hebben vergelijkbare verhoudingen met respectievelijk 21,05% en 17,13%, maar hun totale gecombineerde waarde is nog steeds lager dan het aantal fietsen. Het resterende verkeersaandeel, circa 13%, wordt verdeeld onder voetgangers, scooters, bussen en andere vervoerswijzen (bijvoorbeeld vrachtwagens, motorfietsen). Op een werkdag bezoeken gemiddeld 15.740 mensen de Zernike Campus. 

Figuur 1. Modal split van alle inkomende vervoerswijzen op de Zernike Campus. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.
Figuur 1. Modal split van alle inkomende vervoerswijzen op de Zernike Campus. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.

Figuur 2 toont de gemiddelde werkdag, waardoor we trends beter kunnen onderzoeken. Naarmate de dagen warmer worden, neemt bijvoorbeeld het gebruik van fietsen toe. Ook dalen in de data op bepaalde dagen kunnen ons interessante inzichten opleveren. 

Figuur 2. Werkdaggemiddelden van inkomend verkeer per maand. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.
Figuur 2. Werkdaggemiddelden van inkomend verkeer per maand. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.

Figuur 3 geeft een overzicht van het uurverkeer naar de Campus op een werkdag. De ochtendspits is om 08.00 uur en de middagspits is om 15.10 en 16.10 uur. Deze spitsuren zijn waarschijnlijk te wijten aan de combinatie van twee factoren, werkuren en collegetijden. 

Figuur 3. Gemiddeld aantal inkomende en uitgaande vervoermiddelen per uur op een werkdag. De gegevens worden elke tien minuten gemeten. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.
Figuur 3. Gemiddeld aantal inkomende en uitgaande vervoermiddelen per uur op een werkdag. De gegevens worden elke tien minuten gemeten. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.

Dinsdag is de drukste dag op de Campus, terwijl vrijdag de rustigste dag is. Een aanname hierbij is dat vrijdag voor veel mensen een vrije dag kan zijn of dat sommige mensen ervoor kiezen om voor het weekend thuis te werken, maar er zijn meer gegevens nodig om de onderliggende redenen voor de verschillen in de waargenomen cijfers op te helderen. 

Figuur 4. Gemiddeld aantal inkomende vervoerswijzen per weekdag. De gegevens worden elke tien minuten gemeten. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.
Figuur 4. Gemiddeld aantal inkomende vervoerswijzen per weekdag. De gegevens worden elke tien minuten gemeten. Bron: FlowCubes, OV-bureau Groningen Drenthe.

Zeer nuttig

Grootschalige verzameling van verkeersgegevens op de Zernike Campus is onderdeel van de bredere mobiliteitsagenda van Campus Groningen. De verkenning van de huidige gegevens is al enorm nuttig gebleken om ons een overzicht te geven van de verkeersvolumes en het gedrag. Met verder onderzoek en samenwerking met partijen die betrokken zijn bij het reguleren van het complexe mobiliteitsnetwerk van de Campus, kunnen we geavanceerdere analyses uitvoeren om duidelijkere doelen voor de toekomst te stellen terwijl we op weg zijn naar een meer duurzame mobiliteit. 

Wil je het hele artikel lezen? Download het hieronder.

Complete Blog Mobiliteitsdata op Campus Groningen 1,3 MB download