Jong talent ontmoet bedrijven tijdens Careers Week › Campus Groningen

Jong talent ontmoet bedrijven tijdens Careers Week

Jong talent ontmoet bedrijven tijdens Careers Week

Jong talent ontmoet bedrijven tijdens Careers Week

wo, 25 september 2019

Groningse bedrijven die op zoek zijn naar jong talent, doen er goed aan een kijkje te nemen bij de Careers Week vanaf 30 september. Daar kan men kennis maken met recent afgestudeerden of afstuderenden.

Op de Zernike Campus vinden de laatste voorbereidingen plaats voor de Careers Week, een driedaags evenement van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens de Careers Week verbindt de RUG het bedrijfsleven met de nieuwe generatie business professionals. 

Employability

Al enige jaren is het een buzz word binnen het onderwijs: employability. Studenten worden geacht om naast hun inhoudelijke kennis en analytische vaardigheden ook andere, meer zogenaamde ‘soft’ skills te ontwikkelen. Werkgevers verwachten immers dat hun nieuwe werknemers goed kunnen samenwerken, zich flexibel kunnen opstellen bij veranderingen in de werkomgeving en hun kennis kunnen toepassen in praktijk. Tegelijkertijd zijn bedrijven in toenemende mate op zoek naar nieuwe manieren om zich te presenteren aan jong talent. Hoe kun je opvallen in de ‘war for talent’?

Steun bij het aantrekken van talent

Precies op dat snijvlak wordt op Zernike hard gewerkt aan de verbinding tussen beide doelgroepen. Wijnand Aalderink, directeur Career Services and Corporate Relations: “We werken nauw samen met talloze organisaties – grote corporates en ook MKB - en gaan met hen na wat ze nodig hebben. Voor onze studenten weten we dat de input van bedrijven van wezenlijk belang is voor hun professionele ontwikkeling. Tijdens de Careers Week brengen we die belangen samen.”

Het event wordt doorgaans bezocht door zo’n 500 studenten en ruim 50 organisaties en ondernemers.

Presentatie op maat

Om op te vallen tussen andere talentzoekers, biedt het event bedrijven meerdere opties, afhankelijk van hun doelstellingen en wensen. Aalderink: “Sommige organisaties willen puur voor recruitment gaan: zij dienen een case in waar studenten voor moeten solliciteren. Eenmaal geselecteerd gaan de studenten een dagdeel met de casus aan de slag. Zo krijgt een bedrijf al echt een beeld van persoonlijkheden, skills en werkhouding.” Andere organisaties gaan voor een andere aanpak: zij promoten hun bedrijf door hun expertise te delen en te laten zien wat voor werk hun organisatie zoal doet.

Een van de trouwe deelnemers is het Ministerie van Defensie: “De talenten die hier rondlopen hebben heel verschillende achtergronden qua studie, nationaliteit en vorming. Deze mix maakt het bijzonder interessant om workshops te faciliteren: er ontstaan dan goede interactieve, open en wezenlijke discussies.”

Bron: groc.nl