Blijvende impact Sustainable Industry Challenge voor Campus Groningen › Campus Groningen

Blijvende impact Sustainable Industry Challenge voor Campus Groningen

Blijvende impact Sustainable Industry Challenge voor Campus Groningen

Blijvende impact Sustainable Industry Challenge voor Campus Groningen

do, 9 april 2020

Voor Campus Groningen levert de eerste Sustainable Industry Challenge - Chemport Europe edition nog steeds veel mogelijkheden op. Ondanks de coronacrisis komen er nog steeds nieuwe samenwerkingen voort uit deze challenge waarin jonge slimme scale-ups uit de hele wereld aan de slag gingen met de centrale vraag op het gebied van recycling, groene chemie of waterstof. Het heeft de Campus en de samenwerkende partners goed op de kaart gezet, maar ook de onderlinge samenwerking in de regio (EBG, GSP, NOM en Chemport Europe en de provincies) verder versterkt. Lees hier het artikel dat onlangs in de papieren editie van de GROC (Groninger Ondernemers Courant) verscheen over deze bijzondere uitdaging.

Sustainable Industry Challenge met impact op Chemport Europe

CFK Recycling uit Duitsland is de winnaar van de allereerste Sustainable Industry Challenge – Chemport Europe edition. Deze scale-up versloeg maar liefst 200 jonge bedrijven uit 33 landen met een methode voor het recyclen van koolstofvezels voor de uitdaging van Teijin Aramid. Na een spannende finale battle in de boksring kwam de jury tot haar oordeel: “We hebben CFK Recycling tot winnaar verkozen omdat de innovatie van dit bedrijf de grootste impact heeft op onze regio. Windmolens recyclen, bijna niemand anders kan dat!“

CFK Recycling heeft een methode ontwikkeld voor het duurzaam recyclen van koolstofvezels, die veel gebruikt worden in vliegtuigen en auto’s en in wieken van windmolens. CFK Recycling wint 100.000 euro om te besteden aan de uitwerking van hun innovatie voor dit duurzaamheidsvraagstuk met Teijin Aramid. Edward Groen, Director Energy Transition & Sustainable Development bij Teijin Aramid, kijkt uit naar de samenwerking met CFK Recycling: “Deze scale-up is al erg ver met recyclen van koolstofvezels. Wij gaan met hen een pilot op kleine schaal doen om aramide te recyclen.”

Recycling, groene chemie en waterstof

Economic Board Groningen is initiatiefnemer van deze Challenge, in samenwerking met Campus Groningen, NOM, Groningen Seaports, Chemport Europe en de provincies Groningen en Drenthe. EBG heeft de ton beschikbaar gesteld voor de winnende pitch. De challenges zijn ingebracht door Teijin Aramid, Suiker Unie, ESD-SIC, ENGIE en BioMCN. Bedrijven uit de Chemport Europe regio: chemische bedrijven en kennisinstellingen in de driehoek tussen Groningen, Delfzijl en Emmen. Zij daagden jonge slimme scale-ups uit de hele wereld uit met hun vraag op het gebied van recycling, groene chemie of waterstof. Kom met een slimme oplossing voor een concrete opgave uit onze chemische industrie en help ons stappen te zetten naar een groene toekomst. Ruim 200 jonge bedrijven uit 33 landen reageerden, waaruit uiteindelijk 40 scale-ups zijn uitgenodigd voor het tweedaagse finale-event in januari.

‘Zó veel connecties te maken, was hard werken’

De twee dagen die uitmondden in de boksring voor de finale pitch stonden helemaal in het teken van inhoudelijke gesprekken over de innovaties, connecties leggen en verbindingen maken. Deze taak werd en wordt nog steeds uitgevoerd door een team van mensen van Campus Groningen, EBGGroningen Seaports, Chemport Europe en de NOM. Een van hen is Sven Stielstra, Business Developer bij de Campus. “Het was tijdens die twee dagen gewoon echt hard werken, rennen en vliegen, omdat er zó veel connecties de moeite waard waren. De scale-ups waren superenthousiast, en dat geldt ook voor de aanwezige bedrijven. We hadden naast vertegenwoordigers van de challenge-eigenaren zo’n 60 bedrijven uit de hele regio bij elkaar, die kennis konden maken met de 40 veelbelovende bedrijven uit de hele wereld. Uiteraard gaan we daar nog steeds mee door, om die contacten te leggen. Met als uiteindelijk doel om die om te zetten in concrete samenwerkingen, om zo de werkgelegenheid en bedrijvigheid op de Campus in de regio te stimuleren.”

Impact op de regio

Akke Groenewoud, bestuurder bij Economic Board Groningen, is blij met het succes van de wedstrijd. "Ons doel ging verder dan de uitdagingen van deze vijf grote bedrijven in onze regio. Het uiteindelijke doel van deze challenge was impact realiseren op de speerpunten van de noordelijke economie, door jong en slim talent naar Noord-Nederland te halen en een dynamiek te creëren die positieve impact heeft op de bedrijvigheid in de Chemport Europe regio. In feite een hele slimme manier van acquisitie: in plaats van dat wij de wereld over gaan, nodigen we de wereld bij ons uit. Dan zien ze gelijk wat we hier te bieden hebben. Fantastisch dat we Noord-Nederland samen met partners zo op de kaart hebben gezet. Behalve de winnaar zijn er meerdere scale-ups die met noordelijke bedrijven om de tafel gaan. Wat ons en onze partners betreft is deze wedstrijd absoluut voor herhaling vatbaar.”

“We vormen met de Chemport Europe driehoek een bijzonder cluster waarin startups en scale-ups kunnen uitgroeien tot succesvolle bedrijven. Hier op de Campus Groningen hebben we onder meer met het Innolab Agrifood en –Innolab Chemie en de kennisinstellingen alle faciliteiten voor de startfase van een bedrijf: van idee naar laboratoriumschaal." 

Snel schakelen op Campus Groningen

Sven Stielstra: “We vormen met de Chemport Europe driehoek een bijzonder cluster waarin startups en scale-ups kunnen uitgroeien tot succesvolle bedrijven. Hier op de Campus Groningen hebben we onder meer met het Innolab Agrifood en –Innolab Chemie en de kennisinstellingen alle faciliteiten voor de startfase van een bedrijf: van idee naar laboratoriumschaal. Vervolgens kunnen bedrijfjes opschalen in het ZAP op de Zernike Campus, waar je kleinschalig kunt (aan)tonen wat je kunt. En dan kunnen ze doorgroeien naar de Eemshaven of Emmen voor echte fabrieksfaciliteiten. Wat wij terug hebben gekregen van de scale-ups dat is wij als regiopartners zeer open en laagdrempelig zijn. Wij kennen elkaar, hebben korte lijntjes en kunnen daarom snel schakelen om elke scale-up bij de juiste partij aan te haken. Volgens de scale-ups is dit vrij uniek!”

Bron artikel: Groninger Ondernemers Courant (auteur Annette Jonkhoff)
Luchtfoto van Zernike Campus: Vincent Lublink