Since its start in September 2019, the Werkplaats Online Ondernemen (WOO-Groningen) has helped more than 1000 SME entrepreneurs in the province of Groningen on their way with online entrepreneurship; online marketing, sales and communication. The initiative of knowledge institutions (Hanze University of Applied Sciences Groningen, University of Groningen and Noorderpoort), companies and governments have been set up in the context of the SME Digitization Acceleration Agenda of the Ministry of Economic Affairs and Climate Policy (EZK) in collaboration with the Province of Groningen, the Municipality of Groningen and Rabobank.
(Article in Dutch)
WOO-Groningen helpt ondernemers door hun vragen op het gebied van online ondernemen te vertalen in opdrachten voor studenten die daar tijdens hun opleiding (mbo, hbo, wo) aan werken. Zij worden daarbij begeleid door professionals en experts. Daarnaast organiseert WOO-Groningen per jaar tientallen kennissessies (webinars, masterclasses) over online ondernemen, in samenwerking met online marketingbureaus uit de regio. Het afgelopen studiejaar namen daar meer dan 400 ondernemers aan deel.
Verbeterde zichtbaarheid en omzetgroei
Veel ondernemers zijn enthousiast over de resultaten en de samenwerking met de studenten. Dit blijkt uit de resultaten van de effectmeting die onder de deelnemers wordt uitgevoerd (Online Readiness Scan) en reacties in interviews (zie de WOO Impact Compilatievideo). Zij zien de effecten terug in verbeterde vindbaarheid en zichtbaarheid, groei van omzet en/of nieuwe klantgroepen en werkgebieden (ook internationaal). Maar ook in een beter inzicht in de online mogelijkheden en kansen voor hun bedrijf.
Voor studenten levert deze werkwijze naast interessante, échte vragen van ondernemers, ook mooie contacten op met bedrijven in de regio.
Informatie voor ondernemers over de kosteloze deelnamemogelijkheden en werkwijze van WOO-Groningen is te vinden op www.woo-groningen.nl
Artikel: WOO-Groningen
Afbeelding: WOO-Groningen