Citylogistic 2.0 is being tested at Zernike Campus Groningen and in Oldenburg › Campus Groningen

Citylogistic 2.0 is being tested at Zernike Campus Groningen and in Oldenburg

Citylogistic 2.0 is being tested at Zernike Campus Groningen and in Oldenburg

Citylogistic 2.0 is being tested at Zernike Campus Groningen and in Oldenburg

Tue, 17 October 2023

The EU Interreg project Citylogistic 2.0 was recently launched. The project develops an innovative, intelligent and sustainable distribution system to reduce the increasing emissions of logistics in city centres and is being tested in Groningen and Oldenburg (D). The system to be built consists of an energetically self-sufficient, mobile mini-hub and a vehicle developed for this purpose, which is powered by the renewable energy provided by the mini-hub. In Citylogistic 2.0 ten German and Dutch partners work together across borders, with OLEC Oldenburg (D) and New Energy Coalition Groningen (NL) as project leaders. The project has a size of EUR 5.4 million and runs until 31 July 2027.

(Article in Dutch)

Rechtstreekse levering per vrachtwagen of bestelwagen -vaak op diesel- vanuit distributiecentra naar de klant wordt in deze pilot in het laatste vervoertraject vervangen door klimaatneutrale levering via een mini-hub. Innovatief is de speciale combinatie van een energie-zelfvoorzienende mini-hub, een nieuw te ontwikkelen e-voertuig (Light Electric Freight Vehicle – LEFV) en de communicatietechnologie-netwerken, evenals de dialoog tussen hub en voertuig. De automatische communicatie tussen mini-hub en voertuig vindt niet alleen plaats op het gebied van logistieke gegevens, maar ook op het gebied van energiebeheer. De voertuigen communiceren onafhankelijk met de hub en sturen informatie over de laadstatus en, indien nodig, de route. De hub meldt wanneer er een laadpunt beschikbaar is en hoe de prognose eruit ziet qua laadtijd.

Verminderen emmissierijk bezorgverkeer in wijk en stad

Vrachtwagens en bestelwagens brengen rolcontainers naar de mini-hub, de LEFV’s leveren de zendingen van de mini-hub af bij de klant. Dit vermindert het emissierijke bezorgverkeer in woonwijken en stadscentra. Er zijn testfases van 9-12 maanden gepland in de partnersteden Groningen en Oldenburg. Beide steden zijn goed vergelijkbaar in hun ontwerp en hebben hoge ambities om de uitstoot van broeikasgassen in het stedelijk gebied te verminderen. Aan de Nederlandse kant speelt ook het aspect van de toenemende netcongestie een centrale rol. Tegen deze achtergrond kunnen autonome energievoorzieningsconcepten een zinvolle bijdrage leveren.

De gekozen locatie in Nederland is op Zernike Campus Groningen, met de beste voorwaarden om de mini-hub te integreren in een gesimuleerd energiesysteem – ook tegen de achtergrond van seizoensgebruik. Met de nieuwe wijk Helleheide (voormalige vliegbasis), als locatie voor de testfase aan Duitse zijde ontstaat een innovatieve woonwijk die nieuwe concepten in de gemeenschap ondersteunt en technische innovaties beschikbaar maakt voor de bewoners. In Oldenburg wordt daarom actieve burgerparticipatie betrokken bij het ontwerp en gebruik van de mini-hub.

In het project Citylogistic 2.0 werken tien Duitse en Nederlandse partners grensoverschrijdend samen. Hierbij wordt een uitgebreide overdracht van kennis en technologie gerealiseerd in het programmagebied. Als onderdeel van het project zijn twee operationele en testfases van meerdere maanden gepland in de partnersteden Groningen en Oldenburg. Het project loopt tot en met 31 juli 2027.

Bron artikel en afbeelding: New Energy Coalition

Partners Citylogistic 2.0

Fulpra – JADE Hochschule – Rijksuniversiteit GroningenHanzehogeschool Groningen – Busmann – Loohuis – ElectricSpecial – Dynteq – OLEC – New Energy Coalition